Skapa med lera och att bränna keramik

- en lång kärlekshistoria 

 

Hur fungerar torkprogram för lera

Det var knappt jag orkade lyfta in Mdm L i keramikugnen. Jag tror inte hundskulpturen är tillräckligt torr för att skröjbränna rakt av? Den har visserligen stått och torkat i krukmakeriet sen september men den kan nog behöva lite mer värme?
Så efter att jag fyllt upp hela keramikugnen kommer jag köra ett torkprogram för att förvissa mig om att hundskulpturen är ordentligt torr innan jag bränner den. 

Torkprogram är för torrt gods

Det finns ett utbrett missförstånd att ”torkprogram” är till för att torka vått gods. När torkprogrammet i själva verket egentligen är till för att förvissa sig om att gods som skulpturer är riktigt torrt före skröjbränning. 

Hur länge lera ska torka före skröjbränning beror helt på vad det är som är gjort i lera. Är det drejat gods torkar leran rätt så snabbt, är det större skulpturer behöver leran torka sakta så att skulpturen verkligen håller under torkningen. Visst kan det fungera att forceringstorka drejgods både i solen och i luftdrag men risken är att föremålen spricker när de torkas för snabbt. Ju större alster och ju mer komplicerade former desto större anledning att torka sakta för att undvika torrsprickor. 

Två bra sätt att torka lera före skröjbränning

Bäst är att alltid torka lera sakta och när du tycker godset är torrt, sätter du skröjugnen. Vill du sen vara säker på att det inte finns fukt i godset när du startar skröjbränning, då kör du ett torkprogram före själva skröjen. 
Jag har två sätt den enkla är att bara starta upp keramikugnen till 60-70°C grader stänga av och vänta ett antal timmar. För att sen starta skröjugnen, kanske med en försiktigare stigning i starten?
Det andra är att köra ett förprogrammerat torkprogram, de brukar se ut så här 30°C/tim till 150°C. 
Du kan läsa mer om skulpturkursen på La Meridiana i Toscana genom att klicka här.  
En vanlig skröjbränning sker till 900-1000C beroende på om det är stengods eller lergods som bränns.

 

Utbildningar i KeramikAkademin